Jorden

Här går de yngsta barnen (ca.1-3 år).

Kan själv är något vi uppmuntrar. Det innebär att vi låter barnen träna på sina vardagssysslor så ofta tillfälle ges. Självklart hjälper vi vuxna till om det skulle behövas.

Trygghet är ett viktigt fokus på vår avdelning. Det är viktigt att barnen känner sig trygga för att kunna utvecklas. Vi är även noga med att föräldrarna ska känna sig trygga hos oss.

Vi ger barnen tid, mycket TID. I sin egen takt får de upptäcka och pröva olika teorier.  Går det att stoppa en boll i ett fyrkantigt hål? Det är viktigt att barnen får tilltro till sin egen förmåga att utforska och lära.

Vi anser att grunden till lärande och utveckling är alla de olika saker vi gör enskilt och tillsammans. Ju fler intryck man får redan som litet barn, desto lättare har man att lära sig nya saker när man blir äldre.

Hos oss får barnen utforska och upptäcka olika material och tekniker genom skapande och upplevelser. Det är inte rätt och fel som står i fokus, utan övandet och erövrandet av kunskap och självkänsla som står i centrum.

Skapande verksamhet passar alla åldrar vilket möjliggör för barnen att utveckla sin kommunikativa förmåga på fler sätt än endast genom att tala. När man använder sig av skapande verksamhet kan man gå utanför de ramar som språket ibland kan begränsa oss till.

Här sover barnen ute i vagnar under större delen av året när vädret tillåter!

När barnen blir lite äldre flyttar de upp på avdelningen Solen.

Solen

På Solen går de äldre barnen (ca. 3-5 år).

LEKEN är kärnan i vår verksamhet, där utvecklas kunskaper och färdigheter på ett lustfyllt sätt.

Skapande är en av våra starkaste sidor! Genom att använda ett varierat material och olika tekniker vill vi att barnen ska upptäcka och utveckla sin glädje för skapande. Det är inte slutresultatet som är det viktigaste utan vägen dit och de upplevelser barnen får med sig.

Hos oss står barnens olika teorier, deras fantasi och kreativitet i centrum.  Vi stödjer och inspirerar dem till en skapande och kreativ verksamhet.

Genom att dela in barnen i mindre grupper vid olika tillfällen under veckan skapar vi möjlighet för enskilda möten, både barn-barn och barn-pedagog. I den mindre gruppen utforskar vi nya saker. Vi arbetar för att möta och utmana barnens intressen. Arbetet är en process, det formas och förändras ständigt efter barnets engagemang och nyfikenhet.